Concerten, bezoeken aan het orgel en jeugdactiviteiten

Deze rubriek toont concerten, bezoeken aan het orgel en activiteiten voor de jeugd ingericht door of in samenwerking met het Orgelcomité Overmere. Bijna al deze activiteiten gingen door in de kerk Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen, de parochiekerk van Overmere. Indien dit niet zo was, wordt de concertplaats vermeld.

De concertinformatie bestaat uit gegevens over het concert (plaats, tijdstip,...), het concertprogramma en info over de artiesten die het concert verzorgden. Bij bezoeken aan het orgel en jeugdactivteiten staat een korte beschrijving.
In beide gevallen kunnen ook foto's en filmpjes, geregistreerd tijdens het concert, bekeken worden. Door de artikelfoto's aan te klikken krijgt met een grotere versie van één of meer foto's te zien in een lightbox.

CONCERT

Zondag, 30 september 2007
om 18.30 uur
Parochiekerk Overmere

Wannes Vanderhoeven (orgel)
Sara Vanderstappen (woord)

 

PROGRAMMA

EEN DIALOOG TUSSEN MUZIEK EN WOORD...

Franz Liszt, Richard Wagner, Johannes Brahms, Frederic Chopin... Spilfiguren in het muziekleven van de 19de eeuw waar de romantiek hoogtij vierde. Bij deze componisten speelde het woord een grote rol in het voeren van artistieke discussies, in hun correspondentie, in hun activiteiten als opera- en oratoriumcomponist.
Sara Vanderstappen en Wannes Vanderhoeven brengen een programma waarin muziek en woord voortdurend met elkaar in dialoog gaan.
Franz Liszt bewerkte heel wat muziek voor orgel: werk van tijdgenoten, maar ook van componisten uit vorige generaties, zoals hier J.S. Bach, in het openingskoor van de cantate "Ich hätte viel Bekümmernis" en het bekende "Ave Maria von Arcadelt". Als inleiding op dit laatste hoort u Amy Fay aan het woord, die de atmosfeer beschrijft in de lespraktijk van de grote pianist.
Het pelgrimskoor uit Wagners "Tannhäuser" wordt ingekaderd door "De Binocle", een meesterlijk kortverhaal van Louis Couperus, waarin hij het relaas brengt van een uit de hand gelopen operabezoek.
Wagner en Brahms: zij waren twee antipoden in het negentiende-eeuwse Duitse muziekleven. Deze tegenstelling illustreren we met een "Wagner-beschimpfung" van Gerrit Komrij en een kritiek van Wagner zelf op het oeuvre van Brahms. De melancholieke "prelude" van Chopin wordt ingeleid met een fragment uit de correspondentie van de meester zelf.
We eindigen met een lichte noot: de Toccata van Gigout, aangebracht via "Juffrouw Funkel". Patrick Süskind geeft een hilarische beschrijving van een pianoles waarin de stokoude aartslelijke juffrouw Funkel de hoofdrol speelt.

Ich Hätte viel Bekümmernis Bach - Liszt
Ave Maria von Arcadelt Liszt
Pilgerchor aus 'Tannhäuser' Wagner - Liszt
Schmücke dich Brahms
Prélude Chopin - Liszt
Toccata Gigout

 

Teksten van:
M.'t Hart, W. Kaiser, A. Fay, L. Couperus, F. Chopin, G. Komrij, R. Wagner, P. Süskind

 

 

MUZIEK en VOORDRACHT

WANNES VANDERHOEVEN

Wannes Vanderhoeven studeerde orgel, piano, kamermuziek, muziekschriftuur en improvisatie . Hij is gastprofessor aan de Hogeschool Antwerpen (departement Muziek en Dramatische kunst), en leraar orgel aan het Stedelijk Conservatorium in Mechelen. Aan de Muziekacademie van Lier en het Stedelijk Conservatorium in Mechelen is hij pianobegeleider van de dansafdeling. Hij is bezieler en medestichter van "Orgels aan de Dijle", een initiatiefter bevordering van de Mechelse orgelcultuur.
Als solist en begeleider concerteert hij in binnen- en buitenland (Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Groot­ Brittannië, Tsjechië, Hongarije en Servië) en daarnaast werkte hij mee aan operaproducties, radio- TV- en Cd­ opnamen.
Hij behaalde een eerste prijs in de nationale orgelwedstrijd "Alex Papen", een tweede prijs in de V.O.V.-orgelwedstrijd (Brugge) en een "Diploma di Merito" in het "Tomeo InternaziOnale di Musica". Hij schreef orgelwerken en liturgische muziek op teksten van H. Oosterhuis, waarvan een selectie verscheen in "Verzameld liedboek" (2004). In 2005 presenteerde hij de orgels van de Oude Abdij in Drongen op een CD met werk van J.S. Bach en Vlaamse muziek uit de 20ste eeuw. In 2006 was hij aanwezig als concertsolist en gastdocent op het festival "Dies Organum" in Belgrado (Servië). In 2007 verzorgde hij, naast een opgemerkte versie van Ligeti's "Volumina", de Belgische creatie van "Ricercare" van Bert Van Herck.
Interdisciplinaire projecten met orgelmuziek, nemen een bijzondere plaats in zijn activiteiten in. Met vocale soliste Anna-Pia Capurso maakte hij een voorstelling "Liefde, lichaam van zon" met poëzie, vocale en instrumentale improvisaties. Samen met actrice Inge Lerno maakte hij een productie "Wie slaapt heeft niet lief", naar de roman "Schlafes Bruder" van Robert Schneider en met muziek van J.S. Bach en improvisaties. Na een succesvolle première in Mechelen in oktober 2005 werd deze voorstelling in mei 2006 uitgevoerd in Debrecen (Hongarije) in het kader van de "Vlaamse Lente", waarna de productie op verscheidene locaties in Vlaanderen werd voorgesteld. Sinds voorjaar 2007 werkt hij met singer-songwriter Neeka aan een eclectisch programma waarin renaissancemuziek, songs, gregoriaans, en nieuwe composities naadloos in elkaar overgaan.

 

SARA VANDERSTAPPEN

Sara Vanderstappen studeerde aan de Hogeschool Antwerpen (meestergraad Dramatische Kunst, optie Woordkunst) en aan de Hogeschool Zuyd­Toneelacademie Maastricht (master Theatermaken).
Sinds 2000 is ze docente toneel en voordracht aan het Stedelijk Conservatorium in Mechelen en sinds 2006 werkt ze als freelance docente bij v.z.w. Mooss, waar ze workshops theater geeft voor kleuters tot studenten.
Sara Vanderstappen werkte als acteur en/of regisseur mee aan diverse theaterproducties in België en Nederland, o.m. in "De Presidentes" (G.Schwab), "K.O.D." (Th. Berhard), "Busmeiden" (in het kader van "Mechelen, stad in vrouwenhanden"), "Draai en raas" (improvisatie), "De hand van de meester", "Van Verre zeeën" (Laika), "Van de vos Reynaerde" (met figurentheater De Mann en muziektheater Despieghel), "3x om gelukkig te zijn" en "De hand van de meester" (Setheater Maastricht).