Concerten, bezoeken aan het orgel en jeugdactiviteiten

Deze rubriek toont concerten, bezoeken aan het orgel en activiteiten voor de jeugd ingericht door of in samenwerking met het Orgelcomité Overmere. Bijna al deze activiteiten gingen door in de kerk Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen, de parochiekerk van Overmere. Indien dit niet zo was, wordt de concertplaats vermeld.

De concertinformatie bestaat uit gegevens over het concert (plaats, tijdstip,...), het concertprogramma en info over de artiesten die het concert verzorgden. Bij bezoeken aan het orgel en jeugdactivteiten staat een korte beschrijving.
In beide gevallen kunnen ook foto's en filmpjes, geregistreerd tijdens het concert, bekeken worden. Door de artikelfoto's aan te klikken krijgt met een grotere versie van één of meer foto's te zien in een lightbox.

JUBILEUMCONCERT
20 jaar Orgelcomité Overmere

Zaterdag, 19 maart 2016
om 20.00 uur
Parochiekerk Overmere

Oost-Vlaams Symfonisch Orkest o.l.v. Geert Baetens
Lieve Van de Rostyne (orgel)

 

PROGRAMMA

Petite Symphonie

De Franse componist Charles Gounod (1818-1893) is het best gekend door zijn opera Faust en zijn Ave Maria. Hij kwam uit een artistieke familie, zijn vader was kunstenaar en moeder pianiste. Zij was zijn eerste leraar. Hij studeerde aan het Conservatorium van Parijs.
Gounod schreef ‘Petite Symphonie’ laat in zijn carrière, in 1885, voor fluitist Paul Taffanel en zijn ’Société de musique de chambre pour instruments à vent’ . De première was op 30 april van dat jaar. De Petite Symphonie is gebaseerd op octetten voor blaasinstrumenten uit de tijd van Mozart waaraan een partij voor fluit is toegevoegd. Het is een muziekstuk waarin de prachtige klanken van de blaasinstrumenten uitstekend tot hun recht komen.

Concerto voor orgel, strijkers en pauken

De Franse componist Francis Poulenc (1899-1963) kreeg in 1934 van een mecenas de opdracht tot het schrijven van een orgelconcerto. Na de dood van zijn collega en vriend Pierre-Octave Ferroud in 1936 hervond hij het christelijk geloof. Dat was merkbaar in de religieuze werken die hij daarna zou componeren en ook in dit concert.
Poulenc had nooit eerder voor orgel gecomponeerd en daarom ging hij zich verdiepen in de grote barokke orgelwerken van Johann Sebastian Bach en Dieterich Buxtehude. Invloeden hieruit geven het stuk een neo-barokke uitstraling. Voor onder andere de
registratie liet Poulenc zich adviseren door organist Maurice Duruflé.

De Zevende Symfonie

Ludwig van Beethoven (1770-1827) was een Duitse componist, musicus, virtuoos en dirigent. Zijn stijl sluit direct aan bij die van Wolfgang Amadeus Mozart en Joseph Haydn, waarmee hij tot de Eerste Weense School wordt gerekend. Beethoven wordt als een van de belangrijkste en meest invloedrijke componisten beschouwd. Zijn oeuvre heeft een overheersende invloed gehad op de negentiende-eeuwse muziek.
De zevende symfonie werd voor het eerst uitgevoerd in Wenen op 8 december 1813 tijdens een benefietconcert voor de soldaten die gewond waren geraakt tijdens de Slag van Hanau. Beethoven dirigeerde het stuk zelf. De compositie werd goed ontvangen.
Het tweede deel van de symfonie werd gebruikt in meerdere films. Zo werd het gespeeld onder de laatste speech in ‘The King's Speech’, aan het eind van ‘Knowing’ en als intro van ‘The Fall’.

 

Video

Fragment uit 'Concerto voor orgel, strijkers en pauken' van Francis Poulenc met Lieve Van de Rostyne aan het orgel.
Duur : 4 min. 57 sec.

 

 

MUZIKANTEN

 HET OOST-VLAAMS SYMFONISCH ORKEST

Foto's (8)

Het Oost-Vlaams Symfonisch Orkest is een gezonde mix van muziekliefhebbers, studenten en professionele muzikanten en wordt sinds 2012 gesubsidieerd door de provincie Oost-Vlaanderen. Het orkest staat onder leiding van chef-dirigent Geert Baetens.
Het Oost-Vlaams Symfonisch Orkest verzorgt concerten voor verenigingen, culturele centra en concertorganisatoren. Het OVSO gaf reeds concerten in Gent, Brugge, Sint-Niklaas, Berlare, Ternat en op verscheidene andere locaties.
OVSO kiest naast het hoog-romantische symfonische repertoire ook voor meer gedurfde werken uit de 20ste eeuw en het hedendaagse repertoire. Een selectie uit de programma’s van de afgelopen seizoenen:

Vioolconcerto van Jean Sibelius – solist: Floris Uytterhoeven, viool
Trompetconcerto van Aratunyan – solist: Joris De Rybel, trompet
Luitenant Kijé suite – solist: Joris Derder, bas-bariton
Celloconcerto van Antonin Dvorak – solist: Jonathan Van De Velde, cello
Peter en de Wolf van Sergei Prokofiev
Eerste Symfonie van Johannes Brahms

De leden van het orkest :

Chef-dirigent : Geert Baetens
Concertmeester : Saskia Van Keer
Eerste viool : Karlien Standaert, Alexandra Van Wesemael, Chris Gossye, Dominique Marie Pauwels, Graciela Zaera, Hannah Ackaert, Lieve Torfs, Marleen Van Holder, Michèle Willems, Stefaan Vanderheyden, Stefanie De Keyser, Stijn Vande Voorde
Tweede viool : Stijn Scheerlinck, Hilde Buermans, Annemie Poort, Arlette Vantyghem, Christian Vanderhauwaert, Els Wolfcarius, Erwin De Smedt, Gustavo E. Mindreau, Karen Dhont, Kasra Tabrizi, Lien Van Holen, Rik De Vreese
Alt Viool : Monica Goicea, Friederike Peirs-Lueken, Luc Sabbe, Urska Doler, Yana Smit
Cello : Leen Franken, Linse De Grez, Annelies Biesemans, Birgit Debrabandere, Elfi De Boos, Koen Van Schoor, Liesbet Cuvelier, Marjan Himpe, Piet Pas
Contrabas : Wim Smet, Dirk Bogaert, Barbara Van Houte, Johan Heyvaert, Bram Decroix
Hobo : Eva De Bruyne, Louise Smeets
Fluit : Leen Van Havermaet, Igor De Rycke
Klarinet : Hendrik Stoker, Filip Haentjens
Fagot : Bert Marynissen, Lise Van Hecke, Hein Desloovere
Hoorn : Hans Denayer, Jan Dereymaeker, Marc Bulteel
Trompet : Koenraad Smets, Kenneth Waegeman
Slagwerk : Chris Derijckere

 

GEERT BAETENS (Chef-dirigent)

Foto's (2)

Klarinettist-dirigent Geert Baetens studeerde aan het Koninklijk Muziek-conservatorium van Antwerpen bij de wereldbekende professor Walter Boeykens. Hij verwierf er de eerste prijzen notenleer, klarinet en het getuigschrift pedagogie klarinet. Aan het Koninklijk Muziek-conservatorium van Brussel studeerde hij kamermuziek, harmonie- en fanfaredirectie onder leiding van Jan Segers en Norbert Nozy. Hij behaalde er tevens het pedagogisch getuigschrift samenspel en instrumentaal ensemble. Voor harmoniedirectie ging hij zich verder bekwamen bij Jan Cober (Nederland). Voor orkestdirectie volgde hij lessen bij Avi Ostrovsky.
In juli 2006 behaalde Geert het diploma ‘Meester in de Muziek’ aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen met grote
onderscheiding.
Hij was klarinettist bij het Clarinet Choir Walter Boeykens en het West-Vlaams Jeugdorkest én klarinetsolo bij de muziekkapel van de Grenadiers.
Hij is lesgever klarinet, saxofoon, instrumentaal ensemble, samenspel en harmonieorkest in verschillende academies. Regelmatig treedt hij op als freelance muzikant. Tevens werkte hij mee aan diverse cd-opnames.
Als jurylid wordt Geert regelmatig gevraagd door Vlamo en door de Provincie Oost-Vlaanderen.
Hij dirigeerde het ‘Dendermonds Symfonisch Orkest’, Het ‘Vlaams Symfonisch orkest’, en het Symfonieorkest ‘De Lier’. Momenteel dirigeert Geert de ‘Dynamic Symphonic Band’, het ‘Oost-Vlaams Symfonisch Orkest’ en het harmonieorkest ‘Musikalo’ uit Sint-Katharina-Lombeek.
Hiernaast wordt hij regelmatig gevraagd als gastdirigent voor onder andere de ‘Chapelle De Lorraine’ en de Festivaria producties op het Donkmeer te Berlare. Hij dirigeerde Anatevka, The Sound of Music, West-Side-Story, Annie, The King and I en Camelot.
Met het Vlaams harmonieorkest nam hij meerdere cd's op en speelde hij verschillende alom geprezen concerten. Met dit orkest creëerde hij de openluchtmusical ‘Zaad van Satan’ van Bert Appermont, een productie die omwille van de muzikale uitvoeringen gelauwerd werd.
Geert was in 2001 Musical Director van de productie ‘Camelot’ voor Music Hall. In 2010 was Geert Musical Director van de productie ‘Dans der Vampieren’.

 

LIEVE VAN DE ROSTYNE (orgel)

Foto (1)

Lieve Van de Rostyne studeerde orgel en harp aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar ze in 1995 het laureaats- en meesterdiploma behaalde met eerste prijzen harmonie en orgel met grote onderscheiding (bij dhr. Joris Verdin).
In 1998 behaalde ze het “Diplôme National d’Etudes Supérieures Musicales” aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Lyon (Fr) bij prof. Jean Boyer.
Zowel tijdens als na haar studies nam ze deel aan verschillende wedstrijden in binnen- en buitenland. Zo werd ze laureate van de wedstrijd Pro Civitate (B) en van de orgelwedstrijden te Boxtel (NL) en Herk-de-Stad (B). Ze won de eerste prijs op de begijnhofwedstrijd voor vrouwelijke organisten te Dendermonde (B), werd halve-finaliste op de Bachwedstrijd van het Festival van Vlaanderen te Brugge (B) en ze won de tweede prijs op de eerste internationale orgelwedstrijd van Battipaglia (It).
Momenteel geeft ze orgel- en harples en instrumentaal ensemble aan de academies van Aalst, Lebbeke, Wetteren en ze is begeleider in Lebbeke. Ze concerteert regelmatig in binnen- en buitenland, en dit zowel solistisch als in kamermuziek- of orkestverband, of als begeleider van solisten en/of koren.
Daarnaast is ze redactielid van het tijdschrift “Orgelkunst”, waarvoor ze in 2005 in de Gentse Sint-Annakerk op het Schyven/Andriessenorgel een CD opnam met werk van Jozef Tilborghs. Voor “het Orgel in Vlaanderen” realiseerde ze in 2007 een cd op het grote Maximilien Van Peteghemorgel uit 1861 in de Collegiale O.L.Vrouwkerk van Dendermonde.
Ze is titularis-organiste in de St.-Martinuskerk en de Bareldonkkapel te Berlare en de O.L.Vrouw-ten-hemel-opgenomen kerk te Overmere, waar ze ook lid is van het orgelcomité.